شماره تماس22649361-021

تهران، خیابان شریعتی، جنب مترو قلهک، خیابان کدویی، کوچه شکوفه، ساختمان پزشکان شکوفه ، پلاک ۱، طبقه اول، واحد ۱

فیزیوتراپی شانه چگونه انجام میشود؟

مدت زمان مطالعه۶ دقیقه

شانه یکی از مفصل های بدن است که بسیار پر تحرک بوده و بیشتر از سایر مفاصل و عضلات دچار آسیب میشود. درد شانه نیز مانند سایر درد ها بسیار آزار دهنده است . برای درمان درد شانه میتوان از روش های مختلف فیزیوتراپی شانه کمک گرفت. در این مطلب به طور کامل در مورد فیزیوتراپی شانه صحبت میکنیم و شما را با انواع دلایل درد شانه آشنا میکنیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دلایل درد شانه چیست؟

قبل از این که به سراغ فیزیوتراپی شانه برویم بهتر است دلایل درد شانه را باهم بررسی کنیم . به طور کلی درد شانه علت های مختلفی دارد که در زیر به شایع ترین آن ها میپردازیم:

شانه یخ زده:  این بیماری کپسول مفصل شانه را درگیر میکند ولی باعث تخریب مفصلی و استخوان نمیشود. از علائم این بیماری میتوان به درد و محدود شدن دامنه حرکتی اشاره کرد.

پارگی شانه گردان: این مشکل گاهی بر اثر استفاده طولانی مدت و یا یکی آسیب ناگهانی به وجود میاید و باعث پارگی در یکی از تاندون ها و یا عضلات شانه گردان میشود.

آرتروز : آرتروز از جمله بیماری هایی است که بر اساس افزایش سن و سایش و اصطکاک مفاصل در طولانی مدت به وجود می آید.

ایمپینجمنت شانه: این مشکل هنگامی اتفاق می افتد که لبه و پهنای شانه برای عضلات شانه گردان مزاحمت ایجاد کند. معمولا این عارضه در شانه ورزشکاران که با شدت زیاد در مفصل شانه اقدام به پرتاب و ضربه میکنند به وجود می آید.

چگونه دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود؟
بیشتر بخوانید

تاندونیت: در این مشکل تاندون های های روتاتور کاف به دلایلی دچار التهاب و تورم می شوند و با پارگی های بسیار کوچک در تاندون های شانه همراه است.

آماس کیسه های زلالی: کیسه زلالی یک کیسه ای کوچک پر از مایع است که  باعث میشود حرکات بین ساختارهای مختلف در مفاصل نرم و روان شود. در این عارضه یک کیسه در شانه ملتهب میشود و فرد احساس درد شدید در قسمت خارجی دستش میکند.

پارگی لابروم:  این مشکل معمولا زمانی رخ میدهد که در غضروف پارگی رخ دهد . این پارگی روی مفصل شانه تاثیر می ‌گذارد .

دررفتگی شانه: اگر استخوان بازو از جای خود خارج شود فرد دچار دررفتگی شانه میشود و دچار درد شدید میشود.

فیزیوتراپی شانه کمک میکند بسیاری از این مشکلات و درد های عضلانی در ناحیه شانه  برطرف شود و دردش کاهش یابد.

محل درد شانه

درد شانه معمولا به سه قسمت تقسیم میشود:

• درد در خارج از شانه:

این نوع درد معمولا به سمت پایین بازو گسترش پیدا میکند و فرد درد شدید را در ماهیچه ها احساس میکند. از جمله مشکلاتی که باعث درد در خارج شانه میشود میتوان به تاندونیست، التهاب یا پارگی تاندون روتاتورکاف اشاره کرد.

• درد جلوی شانه:

درد در جلوی شانه معمولا به دلیل  مشکلات تاندون Biceps است. این تاندون  به داخل مفصل شانه متصل شده است  و مشکلاتش شامل پارگی اسلپ و پارگی Biceps است.

• درد در بالای شانه:

یکی از دلایلی که باعث درد در بالای شانه میشود حالت غیر طبیعی مفصل acromioclavicular است که مشکلات مانند آرتروز ، استئولیزیس گردن، جداشدن شانه را شامل میشود.

فیزیوتراپی ای ال اس چگونه انجام میشود؟

فیزیوتراپی شانه چیست؟

شانه مفصل مهم و پیچیده ای است که دست را به تن وصل میکند و برای بسیاری از کار ها و فعالیت های روزانه مانند بلند کردن خرید ها، بغل کردن کودک ، برداشتن اجسام مختلف و …  از آن استفاده میشود. این مفصل توپی و حفره ای که استخوان بازو و استخوان کتف تشکیل شده  ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه، شکستگی ، در رفتگی ، ساییدگی و … دچار درد شود.

با کمک روش های فیزیوتراپی و تکنیک های توانبخشی میتوان بسیاری از این آسیب ها را به صورت ایمن و دور از استفاده از روش های تهاجمی درمان کرد. فیزیوتراپی شانه شامل تکنیک های مختلفی میشود که هر کدام  با تکنیکی خاص  بر روی نقطه ای خاص اثر میگذارد.

فیزیوتراپی شانه برای چه کسانی مناسب است؟

معمولا کسانی که دچار درد و ناراحتی در شانه هستند برای فیزیوتراپی شانه کاندید مناسبی هستند و این مساله اصلا ربطی به سن نخواهد داشت. به طور کلی فیزیوتراپی شانه مناسب افرادی است که :

• شانه آن ها دچار شکستگی، در رفتگی و پارگی شده باشد.
  • دچار سفتی و خشکی عضلات و اسپاسم شده باشند.
  • پوکی استخوان، تاندونیت، ارتروز و … دارند.
  • مشکل روتاتور کاف و شانه یخ زده دارند.
  • شانه شان دچار بی حسی و گز گز شدن میشود.
  • نمیتوانند شانه شان را بچرخانند و حرکت دهند.
  • جراحی شانه انجام دادند.

مراحل و چگونگی فیزیوتراپی شانه

بیمار ابتدا باید به یک متخصص ارتوپد مراجعه کند تا مشکلش توسط او بررسی شود. سپس برای درمان باید به فیزیوتراپ مراجعه کند تا ایشان بیمار را از روند درمان و اقداماتی که لازم است انجام شود آگاه کند.

فیزیوتراپی خار پاشنه پا چگونه است؟
بیشتر بخوانید

فیزیوتراپ پس از بررسی مشکل و معاینه شانه و انجام حرکات فیزیکی سعی میکند علل را مشخص کند و بهترین درمان را پیشنهاد دهد. پس از مشخص شدن وضعیت ممکن است از یک یا چند تکنیک فیزیوتراپی استفاده شود و تمرینات ورزشی به شما داده شود.

معمولا در این جلسه فیزیوتراپ تمامی توضیحات لازم را به شما میدهد تا نگرانی شما برطرف شود. در صورت رضایت میتوانید جلسات را شروع کنید.

مزایای فیزیوتراپی شانه

با انجام فیزیوتراپی شانه بسیاری از مشکلات شما حل خواهد شد. در زیر به تعدادی از مزایای فیزیوتراپی شانه اشاره میکنیم:

1. کاهش، تسکین و بهبود دردهای شانه
  2. کاهش و درمان اسپاسم های عضلانی شانه
  3. جلوگیری از آسیب های شدید
  4. بهبود و تقویت عضلات ورزشکاران در اسرع وقت
  5. کاهش و بهبود تورم ها و التهاب های شانه
  6. افزایش انعطاف پذیری شانه
  7. افزایش اکسیژن رسانی به بافت های آسیب دیده شانه
  8. درمان تاندونیت
  9. درمان آرتریت روماتوئید
  10. افزایش دامنه حرکتی شانه
  11. افزایش قدرت عضلات
  12. درمان عارضه روتاتور کاف شانه
  13. افزایش جریان گردش خون در شانه
  14. تحریک و ترمیم بافت های شانه
  15. شل شدن شانه و برطرف کردن سختی و سفتی آن
  16. درمان بیماری شانه یخ زده
  17. درمان بورسیت های شانه
  18. درمان عارضه پارکینسون
  19. درمان آرتروز های مفصل شانه
  20. به صورت غیر تهاجمی و کاملا ایمن انجام می شود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد . اگر دچار یکی از مشکلات شانه هستید و الان به دنبال یک فیزیوتراپ خوب میگردید میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

ندا منهویی فیزیوتراپیست

فیزیوتراپی کیا

ندا منهویی هستم فیزیوتراپیست حدود ۱۰ سال هست که در زمینه آسیب های ورزشی و ارتوپدی مشغول فعالیت هستم و در این دوران افتخار خدمت به بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران به نام کشورمون رو داشتم. فیزوتراپی بعد از آسیب های ورزشی، جراحی های ارتوپدی، درمان کمر درد، درمان گرفتگی ها، بازگشت سریع به ورزش و…
برچسب ها: