شماره تماس22649361-021

تهران، خیابان شریعتی، جنب مترو قلهک، خیابان کدویی، کوچه شکوفه، ساختمان پزشکان شکوفه ، پلاک ۱، طبقه اول، واحد ۱

فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

مدت زمان مطالعه۹ دقیقه

پارگی مینیسک یکی از شایع ترین آسیب های زانو است؛ زانو بخشی است که تمام وزن بدن را تحمل می کند، بنابراین هرگونه فعالیتی که منجر به چرخش سخت و با فشار زانو شود ممکن است در نهایت سبب پارگی مینیسک زانو گردد. گاهی اوقات با یک سری اقدامات مانند استراحت، یخ گذاشتن بر روی زانو و یا مصرف داروهای تجویز شده پزشک می توان به این زانو زمان داد تا خود به خود بهبود یابد؛ ولی در اکثر موارد لازم است که تحت عمل جراحی قرار گرفته و پس از آن با فیزیوتراپی مینیسک زانو مجددا کارایی خود را به دست بیاورد.

مینیسک زانو

هر کدام از زانوهای شما دارای دو غلاف غضروفی به شکل C است  که این غضروف دقیقا بین استخوان های ساق پا (استخوان درشت نی) و ران قرار گرفته است. مینیسک حکم ضربه گیر در زانو را دارد ولی ممکن است در اثر هرگونه فعالیتی که سبب وارد شدن فشار به زانو شده و یا آن را بچرخاند، آسیب دیده و دچار پارگی شود. بسیاری از افراد تصور می کنند که آسیب و یا پارگی مینیسک زانو تنها بار یورزشکاران رخ می دهد در صورتی که ممکن است یک فرد عادی زمانی که به صورت ناگهانی و با فشار از حالت چمباتمه بلند شود، دچار پارگی مینیسک زانو شود.

پارگی مینیسک سبب احساس درد، تورم و سفتی در زانو می شود؛ فردی که دچار آسیب مینیسک شده باشد نمی تواند به راحتی زانوی آسیب دیده را حرکت داده و یا صاف کند. بسته به شدت آسیب و پارگی مینیسک، می توان از درمان های خانگی تا جراحی سرپایی را در نظر گرفت. یکی از درمان های اصلی پارگی مینیسک زانو، عمل آرتروسکوپی است؛ البته برای بهبودی سریعتر و بازگشت زانو به حالت اصلی خود لازم است حتما یک دوره فیزیوتراپی نیز انجام شود.

درمان پارگی مینیسک زانو در فیزیوتراپی کیا

علائم پارگی مینیسک زانو

از جمله علائمی که می توان با مشاهده آن ها به پارگی مینیسک زانو پی برد موارد زیر را می توان نام برد:

• تورم و درد در ناحیه زانو
  • احساس قفل شدن و گرفتن زانو
  • مشکل در خم و راست کردن ساق پا

البته نکته مهم اینجاست که گاها در ابتدا دردی احساس نمی شود و ممکن است با همان آسیب دیدگی فعالیت روزانه را انجام داد، ولی زمانی که زانو متورم شود کم کم درد نیز بیشتر مشخص خواهد شد.

راه های تشخیص پارگی مینیسک

راه های گوناگونی برای تشخیص پارگی مینیسک توسط پزشک وجود دارد؛ اولین و ساده ترین راه معاینی فیزیک بدن است.

فیزیوتراپی بعد از جراحی های ارتوپدی چگونه انجام می شود؟

معاینه فیزیکی

پس از اینکه شما علائم ذکر شده را در زانوهای خود مشاهده کرده و به پزشک مراجعه نمودید، پزشک با معاینه زانوی شما و بررسی دامنه حرکتی آن متوجه میزان آسیب دیدگی مینیسک زانو می شود. در این راستا پزشک تست مک موری را بر روی زانوی آسیب دیده شما اجرا می کند؛ این تست شامل خم و صاف کردن زانو و چرخاندن آن است. در این حین ممکن است صدای خفیفی شنیده شود که نشان دهنده پارگی مینیسک زانو است.

در صورتی که پزشک به پارگی مینیسک شک کند برای اطمینان از تشخیص درست، انجام آزمایشات بعدی را تجویز می کند.

اسکن X-ray

گرچه با انجام تصویربرداری ایکس ری، پارگی مینیسک مشخص نخواهد شد ولی از این اسکن برای بررسی سایر علل درد و تورم زانو مانند آرتروز می توان بهره برد.

MRI

در این روش تصویربرداری از یک میدان مغناطیسی برای تصویر برداری از زانو استفاده می شود. از آنجا که در ام آر آی از رباط ها و غضروف زانو تصویربرداری می شود، می توان پارگی مینیسک را تشخیص داد. گرچه ام آر آی می تواند به تخیص پارگی مینیسک زانو کمک کند ولی دقت آن در تشخیص پارگی مینیسک جانی 77 درصد برآورد شده است؛ زیرا گاها برخی از ساختارهای مفصل زانو شبیه به پارگی مینیسک زانو باشد.

درمان پارگی مینیسک زانو

در ابتدا درمان های خانگی مانند روش RICE جهت کاهش التهاب و درد های خفیف زانو مورد استفاده قرار می گیرد:

1. Rest: به زانوی آسیب دیده باید استراحت داد؛ هیچ فشار و حرکتی که سبب تشدید در زانو می شود را نباید انجام داد؛ در صورت نیاز می توان برای کاهش فشار روی زانو از عصا استفاده نمود.
  2. Ice: می توان هر سه یا چهار ساعت یک بار، به مدت 30 دقیقه بر روی زانو یخ قرار داد.
  3. Compress: با استفاده از بندهای الاستیک زانو را بسته و فشرده کرد؛ این کار به کاهش التهاب زانو بسایر کمک می کند.
  4. Elevate: بالا قرار دادن زانو سبب کاهش التهاب آن می شود.

همچنین ممکن است که پزشک برای شما داروهای ضد درد غیر استروئیدی تجویز کند تا تورم و درد اطراف زانو کاهش پیدا کند. این داروها ممکن است عوارضی همچون افزایش احتمال خونریزی و یا زخم را به همراه داشته باشند به ه8مین خاطر باید فقط هنگامی که پزشک مصرف آن هار ا تجویز می کند استفاده شود.

عمل جراحی پارگی مینیسک زانو

اگر پزشک تشخیص دهد که شما دچار پارگی منیسک خفیف شده اید (درجه 1 یا 2)، ممکن است نیازی به جراحی نداشته باشید. اگر درجه 3 باشد، الزام به جراحی بیشتر خواهد شد. عمل جراحی مینیسک زانو به روش آرتروسکوپی انجام می شود به این شکل که پزشک بریدگی های کوچکی در زانو ایجاد می کند؛ دستگاه آرتروسکوپ را وارد کرده تا داخل مفصل زانو را به خوبی مشاهده کند. سپس دستگاه کوچکی را از برش دیگری وارد کرده تا پارگی را بخیه زده، بخشی از مینیسک آسیب دیده یا کل آن را بردارد.

نحوه انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی زانو همراه فیلم
بیشتر بخوانید

به احتمال بسیار زیاد، پزشک فیزیوتراپی زانو را جهت تقویت عضلات اطراف زانو نیز برای بیمار تجویز می کند. فیزیوتراپی مینیسک زانو می تواند به کاهش درد و افزایش تحرک و ثبات زانو کمک کند. همچنین ممکن است فیزیوتراپیست از تکنیک های ماساژ برای کاهش تورم و سفتی استفاده کند.

فیزیوتراپی مینیسک زانو

روند فیزیوتراپی در درمان پارگی مینیسک زانو معمولا جهت افزایش دامنه حرکتی زانو، تقویت ماهیچه ها و عضلات انجام می شود. اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید تمرین ها و انجام سایر روش های فیزیوتراپی زانو، ، سبب بازگشت سریع به ورزش می شود. از جمله تمرینات فیزیوتراپی مینیسک زانو در درمان و بهبود پارگی مینیسک زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• روی زمین بنشینید و پای آسیب دیده خود را مستقیما روبروی خود دراز کنید.
  • ماهیچه های بالای ران را با فشار دادن پشت زانو به صورت صاف به زمین سفت کنید.
  • حدود 6 ثانیه در این حالت بمانید، سپس تا 10 ثانیه استراحت کنید.

اگر در حین انجام این حرکت در زیر زانوی خود احساس درد و ناراحتی دارید، می توانید یک حوله کوچک زیر آن قرار دهید. این تمرین فیزیوتراپی مینیسک زانو قدرت عضلات چهار سر ران را تقویت می کند. این تمرین را چند بار در روز و به تعداد 8 تا 12 بار انجام دهید.

فیزیوتراپی زانو برای پارگی مینیسک زانو
درمان پارگی مینیسک زانو با فیزیوتراپی زانو
  • به پشت دراز بکشید و زانوی خوب خود را خم کنید تا پای شما صاف روی زمین قرار بگیرد. (پای آسیب دیده شما باید صاف باشد). توجه کنید که در طول این تمرین، کمر شما باید دارای یک حالت طبیعی باشد.
  • با فشار دادن پشت زانو به صورت صاف به زمین، ماهیچه های ران را در پای آسیب دیده سفت کنید. باید در این تمرین زانو را صاف نگه دارید.
  • با محکم نگه داشتن عضلات ران، پای آسیب دیده خود را بالا بیاورید به طوری که پاشنه پا حدود 12 اینچ (30 سانتی متر) از زمین فاصله داشته باشد. 5 ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی پایین بیاورید.

این حرکت به شما کمک می کند تا ماهیچه های بالای ران و اطراف باسن خود را تقویت کنید. این تمرین را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

• روی شکم دراز بکشید و پای خود را مستقیم پشت سر خود (به سمت سقف) بلند کنید.
  • انگشتان پای خود را حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) از زمین بلند کنید، 5 ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی پایین بیاورید.
نحوه انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی زانو همراه فیلم
بیشتر بخوانید

این حرکت های راست پا به شما کمک می کند تا ماهیچه های باسن و پشت ران را تقویت کنید. 8 تا 12 انجام دهید.

تمرین های فیزیوتراپی کیا برای درمان پارگی مینیسک زانو
فیزیوتراپی کیا برای درمان پارگی مینیسک زانو
  • روی شکم دراز بکشید و زانوها را صاف نگه دارید. اگر در زانو احساس در می کنید یک دستمال را زیر پای خود درست بالای کاسه زانو قرار دهید.
  • با خم کردن زانو، پای آسیب دیده خود را به سمت باسن بالا بیاورید. اگر در حین انجام این حرکت احساس درد کردید، تا جایی زانو را خم کنید که دردی نداشته باشید.

تمرین دیگری از انواع تمرین های فیزیوتراپی مینیسک زانو، ماهیچه های پشت ران را تقویت می کند. این حرکت را 8 تا 12 بار انجام دهید.

انجام این عمل سبب تقویت عضلات ساق پا می شود. این تمرین را در طول روز 8 تا 12 تکرار انجام دهید.

در مقابل یک صندلی و یا سکو بایستید.
پاشنه های پای خود را به آرامی از روی زمین بلند کرده و زانوها را صاف نگه دارید. حدود 6 ثانیه در این حالت بمانید، سپس پاشنه های خود را به آرامی روی زمین قرار دهید.

تمرین های فیزیوتراپی بعد از عمل مینیسک زانو
درمان پارگی مینیسک زانو با فیزیوتراپی کیا

تمرین پل زدن باعث ایجاد عضلات همسترینگ و ماهیچه های اطراف بدن و باسن شما می شود. 8 تا 12 تکرار انجام دهید.

• به پشت دراز بکشید و هر دو زانو را خم کرده و مچ پاهایتان را خم کنید به طوری که فقط پاشنه های پا بر روی زمین باشند. سپس، زانوهای خود را حدود 90 درجه خم کنید.
    شکم خود را به سمت بالا ببرید درحالیکه شانه ها، لگن و زانوها همه در یک خط مستقیم قرار بگیرند.
  • در حالت عادی تنفس خود را حدود 6 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی باسن خود را به سمت پایین بیاورید و تا 10 ثانیه استراحت کنید.

این تمرین را انجام دهید ولی اگر باعث درد بیشتر زانوی شما می شود آن را با نظر فیزیوتراپ خود دیگر تکرار نکنید.

این تمرین سبب تقویت عضلات بالای ران شما می شود.

• بایستید و دستان خود را به آرامی روی صندلی روبرو قرار دهید و پاها را به عرض شانه باز کنید.
  • به آرامی زانوهای خود را به بیرون خم کنید (این خمیدگی نباید در حدی باشد که زانوها از انگشتان پا جلوتر قرار بگیرد).
  • بدنتان را در حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) به سمت پاینن بیاورید. پاشنه پا باید روی زمین بماند.
  • به آرامی به حالت ایستاده بلند شوید.

این تمرین فقط در صورتی انجام می شود که شما کمترین درد را داشته و حالت قفل شدگی در زانو احساس نکنید. این تمرین را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

تمرین های ورزشی برای فیزیوتراپی زانو
ندا منهویی فیزیوتراپیست

فیزیوتراپی کیا

ندا منهویی هستم فیزیوتراپیست حدود ۱۰ سال هست که در زمینه آسیب های ورزشی و ارتوپدی مشغول فعالیت هستم و در این دوران افتخار خدمت به بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران به نام کشورمون رو داشتم. فیزوتراپی بعد از آسیب های ورزشی، جراحی های ارتوپدی، درمان کمر درد، درمان گرفتگی ها، بازگشت سریع به ورزش و…